تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/06/28 - 17:05
کد خبر: 482195

جنجال‌های تازه از جلسه دفاع یک محکوم امنیتی؛

پدیده‌ای به نام چپ‌های لیبرال/ جلسه دفاع با لباس چریک‌های پژاک!

پدیده‌ای به نام چپ‌های لیبرال/ جلسه دفاع با لباس چریک‌های پژاک!

بطور کلی نسبت آزادی و محدودیت بسته به موقعیت زمانی و مکانی تغییرپذیر است و در این میان می‌توان دانشگاه را به‌عنوان موقعیتی در نظر گرفت که بالاترین حد آزادی و پایین‌ترین حد محدودکنندگی نسبت به سایر ارکان جامعه بر آن حاکم است اما در این میان آنچه در مقاطعی بر فضای دانشگاه‌ها میگذرد بیش از آنکه آزادی در چارچوب عقلانیت را نشان دهد گویای هرج و مرج در چارچوب هیجانات است از سوی دیگر تفکیک میان ایدئولوژی‌ و داعیه داری آن در سبک زندگی برخی از قبیل حسین زاده‌ ها و آنچه در واقع امر همواره هویدا است قصه پر غصه ای است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهای اخیر ویدیویی از جلسۀ دفاع از پایان‌نامه دانشجویی با نام لیلا حسین‌زاده در دانشگاه تهران در یک کادر بسته منتشر شده و نوع پوشش و همچنین تمجید او از برخی مؤسسان گروهک‌ها و فرقه‌های تجزیه‌طلب منقرض‌شده، حواشی بسیاری را تاکنون ایجاد کرده است، در این گزارش قصد داریم تا مرور اجمالی به این موضوع داشته باشم.

چپ نمایان؛ لیبرال 

بطور کلی نسبت آزادی و محدودیت بسته به موقعیت زمانی و مکانی تغییرپذیر است و در این میان می‌توان دانشگاه را به‌عنوان موقعیتی در نظر گرفت که بالاترین حد آزادی و پایین‌ترین حد محدودکنندگی نسبت به سایر ارکان جامعه بر آن حاکم است اما در این میان آنچه در مقاطعی بر فضای دانشگاه‌ها میگذرد بیش از آنکه آزادی در چارچوب عقلانیت را نشان دهد گویای هرج و مرج در چارچوب هیجانات است از سوی دیگر تفکیک میان ایدئولوژی‌ و داعیه داری آن در سبک زندگی برخی از قبیل حسین زاده‌ ها و آنچه در واقع امر همواره هویدا است قصه پر غصه ای است.

پارادوکس رفتاری در فقره اخیر نیز نشان از آن دارد که این افراد حتی به سنت فکری که ظاهرا به آن معتقدند نیز پایبند نیستند، چپ نمایانی لیبرالی که بیش از سایرین از مواهب نظام کاپیتالیسم و سرمایه داری خود را بهرمنده ساخته‌اند، سوال اساسی اینجاست برابری و مبارزه با نظام سرمایه‌داری چگونه با استفاده و بهرمندی از تولیدات آنها قابل جمع است؟ از همین رو درحالی که پوشش لیلا حسین زاده معرف او بعنوان یک چپ خالص است اما اپل واچ و مک بوک کنار او که در تصویر دیده می‌شود نشان از همان فریبکاری‌های رندانه است.

دفاع به سبک تجزیه طلبی

لیلا حسین زاده که در سال‌های اخیر بارها خبر دستگیری و بازداشت او در شبکه‌های اجتماعی پررنگ شده است، اخیرا انتشار فیلمی از جلسه دفاع او مجددا خبرساز شده؛ دراین ویدیئو در حالی که وی در یک فضای نامعلوم در حال سخنرانی است، به تمجید برخی تجزیه‌طلب‌ها می‌پردازد، در این سخنرانی او از دو تجزیه‌طلب وابسته به شوروی در دهه بیست (قاضی محمد بنیانگذار جمهوری مهاباد و جعفر پیشه‌وری رئیس فرقه دموکرات آذربایجان) سخن به میان می‌آورد. که در ادامه می‌بینید: 

جوابیه دانشگاه تهران: لیلا حسین‌زاده محروم از تحصیل است/ استاد راهنما: اطلاعی از وضعیت وی نداشتم!

در توضیحات دانشگاه تهران چنین آمده است: «بر اساس رأی کمیسیون موارد خاص دانشگاه مورخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۲، این فرد به دو علت «اتمام سنوات مجاز تحصیل» و «عدم ثبت‌نام در نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ (نیم‌سال دهم پس از ورود به دانشگاه و نیم‌سال هفتم تحصیل)» از تحصیل محروم شده است؛ بنابراین از آن تاریخ به بعد دانشجوی دانشگاه تهران محسوب نمی‌شود.»

در توضیحات دانشگاه تهران به نقل از مهرداد عربستانی، دانشیار گروه آموزشی انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که پیش از این استاد راهنمای «لیلا حسین‌زاده» بوده است، وی در پاسخ به اینکه «آیا شما مطلع بودید که خانم «لیلا ـ ح» قانوناً دیگر دانشجوی دانشگاه تهران محسوب نمی‌شده است؟»، گفته است: «این‌که دانشجو محسوب نمی‌شود را خیر، ولی مطلع بودم در رابطه با مرخصی تحصیلی و همچنین سنوات تحصیلی خود به مشکل برخورد کرده ‌است. قرار بود که ایشان درخواستی بدهد و این امر را پیگیری کند و مدارک لازم را بیاورد تا این مشکل رفع شود، ولی اینکه ایشان به‌طور کلی دانشجو نیست را خیر، من چنین تلقی‌ای را نداشتم.»

عربستانی در توضیح این جلسه می‌گوید: «جلسه‌ای که این فرد آن را جلسه دفاع خود معرفی کرده است، قطعاً جلسه رسمی محسوب نمی‌شود. من نمی‌دانستم که او دیگر اصولاً دانشجو نیست و فکر می‌کردم به مشکلی آموزشی برای ادامه تحصیل برخورد کرده‌ که قابل رفع است و خودش گفت که آن مشکلات را پیگیری و رفع می‌کنم.»

یک مقام مسئول در اداره‌کل حراست دانشگاه تهران بیان داشت: «همه آنچه جهت مهیا شدن جلسه به‌اصطلاح دفاع این فرد اتفاق افتاده، به‌دلیل اعتباری بوده که استاد راهنمای سابق او به میان آورده بوده است. این استاد تحت تأثیر ادعای او مبنی بر اینکه مشکلاتش حل می‌شود، قرار گرفته و به‌گفته خودش یک جلسه غیررسمی صرفاً برای اعلام نظر و آمادگی بیشتر برای روز دفاع برگزار می‌کند، این در حالی است که این فرد اصلاً شرایط ادامه تحصیل ندارد.»

محمود کمره‌ای معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز در واکنش به برگزاری این جلسه دفاع تاکید کرد که حسین‌زاده که روز گذشته ویدئویی موهن و ضد ایرانی از سخنان او تحت عنوان سخنرانی در جلسه دفاع از پایان‌نامه منتشر شده است، اصلا دانشجوی دانشگاه تهران نیست و پیش از این از تحصیل محروم شده است.

از سوی دیگر اینکه این فیلم در فضای مجازی پخش شده ناشی از آن است که استاد راهنمای این دانشجو از رای کمیسیون موارد خاص مطلع نبوده و بر اساس ادعای نامبرده که قول حل شدن مشکلات آموزشی خود را به استاد داده بود، استاد راهنما حاضر می‌شود تا در یک جلسه غیر رسمی صرفا به بررسی آنچه که به عنوان پایان نامه آماده کرده بود بپردازد؛ بنابراین برگزاری جلسه‌ای تحت عنوان دفاع برای این دانشجو که محروم از تحصیل بوده ،محلی از اعراب ندارد و دانشگاه تهران وی را دانشجوی این دانشگاه نمی‌داند.

در ادامه واکنش برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در این خصوص می‌بینید: 

 

کاربر دیگری نوشت: 

لیلا حسین‌زاده، دانشجوی ارشدِ انسان‌شناسی دانشگاه تهران، با لباسِ رسمی گروهک تروریستی پژاک و با نامِ ژن ژیان ئازادی ‌و یادِ سید جعفر پیشه‌ورِی (مؤسس حزب تجزیه‌طلب دموکرات آذربایجان!)، از پایان‌نامه‌ش دفاع کرده! بی‌حجابیش هم به کنار!  حقیقتا چه وضعیتیه؟! چه کسی به این خانم اجازه حضور و دفاع از پایان‌نامه با این شکل و شمایل داده؟! حضور در دانشگاه، با لباس فرم یک گروهک تروریستی تجزیه‌طلب، یک گرای امنیتی‌ست!نه تنها باید از حضورش جلوگیری می‌شد، بلکه باید به اتهام عضویت و هواداری از پژاک و تبلیغ علیه نظام موضوع ماده ۲۸۷ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، بازداشت و محاکمه بشه!

گزارش از معین گلستانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top